„Струма” трябва да е истинска магистрала, извън Кресненското дефиле, безопасна за хората и за природата
Политическа партия „Зелено движение” приветства постигнатото съгласие между правителството и природозащитните организации по време на 44-то заседание на Комитета на Бернската конвенция за бързо изграждане на магистрала Струма. То се проведе между 2 и 6 декември т.г. в Страсбург.
Смятаме за особено важен ангажимента до 2030 година да бъде завършено строителството и на двете посоки на магистралата извън Кресненско дефиле и град Кресна (по успоредни съседни платна на движение). Приветстваме окончателното отпадане на варианта посоката София-Кулата да се реализира чрез съществуващия път през Кресненското дефиле, а този път да остане като локален и допълващ магистралата. Винаги сме настоявали за магистрала извън Кресненското дефиле, защото това е в интерес на безопасността на хората и опазването на уникалното природно богатство на дефилето.
Политическа партия „Зелено движение” се надява правителството да премине незабавно към прилагане на решението, като изготви в кратък срок нова Оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) на проекта за поетапно изграждане на двете посоки на движение извън Кресненското дефиле.
Искаме да напомним, че Европейският регламент за ТЕН-Т (Трансевропейската транспортна мрежа) изисква магистрала Струма по цялата си дължина да отговаря поне на минималните изисквания за европейска магистрала – да бъде отделена от локалния трафик и да поема само транзитен такъв, като не обслужва територията и се свързва с локалната пътна мрежа чрез „детелини” или други връзки, които да не са на нивото на магистралата. Само две алтернативи, разгледани през 2017 г., отговаряха на това изискване – едната, предвиждаща дълъг тунел, а другата – одобрената сега от Комитета на Бернската конвенция алтернатива за извеждане на двете посоки на движение по изцяло нови платна извън Кресненско дефиле.
Напомняме също, че за да получи средствата от Европейската комисия, предвидени за бързо изграждане на източното платно Кулата – София, България следва да отговори на всички европейски изисквания – както на екологичните, така и на тези за изграждане на безопасна и бърза пътна инфраструктура. В противен случай нашата страна не само ще изгуби парите за източното платно от Европейския съюз, ако не успее да изгради магистралата през 2030 г., но също така ще трябва да върне полученото досега финансиране и да понесе тежки допълнителни санкции.
Въпреки добрите новини, партия „Зелено движение” остава обезпокоена за капацитета на планираните пътища на изток от пролома поради бързонарастващия трафик по трасето. През 2017 г. средният трафик в района на Кресненско дефиле беше 9 000 автомобила, а прогнозата за 2030 г. – 14 000 автомобила. На практика обаче още през 2023 г. средният трафик е надхвърлил 17 000 МПС по данни на тол камерите. На този фон силно обезпокоително е, че АПИ планира пътната инфраструктура, без да има адекватни оценки и прогнози на трафика. Това може да доведе до продължителни проблеми с пътни тапи и невъзможност новоизградената инфраструктура да осигури безпрепятствено преминаване на транзитния трафик.
Използваме този информационен повод, за да напомним, че през лятото на тази година „Зелено движение” подаде сигнал в Прокуратурата срещу АПИ за предизвикани катастрофи в проблемния пътен участък при Кресненското дефиле.
Именно благодарение действията на „Зелено движение” в изпълнителната власт през 2022 г. бяха поставени обезопасителни колчета като част от мерки, с които се прекъсна негативната тенденция за чести тежки катастрофи с жертви в този участък.
Въпреки дългогодишната очерняща за партията и природозащитната общност кампания по казуса с участието на институции, организации и медии (включително такива, официално обявени за част от дезинформационни кампании) за пореден път фактите и решенията на независими европейски институции са в подкрепа на нашите дългогодишни позиции.