Георги Стефанов: Железниците и хората, работещи в тях, са приоритет за Зелено движение
Вчера железничарите заявиха, че се готвят за протести и искат оставката на ръководството на НКЖИ заради ниските нива на заплащане и лошото управление на държавната компания и железниците като цяло.
„ПП „Зелено движение“ работи от години всички хора в България да могат да се придвижват лесно и достъпно с приоритет за развитие на чистия обществен и релсов транспорт, велосипедните и споделените превозни средства. Мобилността е от решаващо значение както за отделния човек, всеки ден, така и за икономическия просперитет на всяка общност, регион или държава”, припомня Георги Стефанов, водач на листата на Зелено движение в 25-и район София.
„Основният въпрос у нас по темата за железниците и хората от системата е, че е време да потърсим политическата отговорност. Защо в България през последните няколко десетилетия НЕ се развива и модернизира ЖП инфраструктурата. Защо компания за няколко милиарда се управлява по-възможно най-лошия начин с минимални средства и източване на бюджета? Защо се неглижира здравето и отговорността на железничарите и държавата игнорира собствените си инвестиционни договори и обещания за развитие?
Поддържането на ЖП транспорта в България е и най-масовата социална услуга, защото това е най-евтиният транспорт, който се движи до населени места, в които няма друг вид публична транспортна услуга.
От Зелено движение подкрепяме исканията на железничарите за актуализирано заплащане и смяна на ръководството. Нещо повече. Ще работим по време на нашата кампания и след това, ЖП транспорта, хората и обновяването на влаковия състав да стане основен приоритет за държавата, за да може всички български граждани пълноценно, бързо, качествено и евтино да използват най-екологичния транспорт”, каза Стефанов.
„Железниците не са приоритет в България засега, защото останахме единствената държава в ЕС, която не е интегрирала принципът „замърсителят плаща“ в системата на формиране на Държавния бюджет.
Прилагането на този принцип е ключов за транспортния сектор, защото това е единственият начин да разберем реалната цена на замърсяващия транспорт върху здравето на хората и на околната среда. По този начин лесно може да се вземат правилните политически и финансови решения, а също да разполагаме и с реални икономически, финансови и екологични данни, , че замърсяващият транспорт убива преждевременно хиляди българи всяка година, а ЖП транспортът спасява животи, от което следва да се промени и подкрепата за този сектор, включително финансовата.
Използваме повода да припомним, че през втората половина на 2024 г. предстои Министерството на транспорта да възложи по Закона за обществените поръчки превоза на пътници в ЖП мрежата за следващите 10 години. Липсата на базов анализ и яснота, дали тази дейност трябва да се възлага по ЗОП или може да се възложи пряко на БДЖ „Пътнически превози“ също е от голямо значение, за да може ЖП транспортът да се развива, а не да загине в България. Ние ще поставим и тази тема в публичния дебат и предизборни дискусии”, завърши той.