Акценти от участието на Борислав Сандов в NOVA телевизия:

Надявам се магистрала „Струма” да бъде изведена от Кресненското дефиле и разговорът тепърва предстои. Опитът на предходни правителства да изградят магистрала в тази част на дефилето на практика възпира реализацията на този проект. Според европейските изисквания по отношение на опазването на околната среда е недопустимо на такова място да се изгражда подобен инфраструктурен проект. В комуникация съм с Гроздан Караджов, за да се намери най-доброто решение по темата. Последното, което беше предложено от правителството на ГЕРБ, беше с финансиране от страна на държавата да се изгради тази част от трасето. Това мисля, че твърде много би натоварило българските граждани. Ние имаме възможност да финализираме магистралата с европейско финансиране.

Евентуално оскъпяване за изграждането на заобиколна отсечка на Кресненското дефиле е въпрос на разчети. Има два варианта. Единият вече е изоставен – за прокопаването на дълъг тунел. Но това, което последно е обсъждано, включително по времето на ГЕРБ, е магистралата да минава по склоновете на Пирин. Мисля, че това не би оскъпило много проекта. Освен това, ще има допълнителни ползи за местните хора. Надявам се скоро време да се стигне до яснота и решение относно магистралата. Вече има оценка за въздействие върху околната среда. След това вече да се тръгне по самата процедура, финансиране и изграждането на тази част от трасето. „Струма” би била полезна за всички.

По отношение на застрашените от наводнение райони в страната мога да споделя, че отговорността в голяма степен е размита, тъй като управлението на язовирите зависи от няколко институции. МОСВ следи водния поток и нивата, за да предотвратим преливане или недостатъчен обем. Има сериозен проблем със стената на язовир „Огоста” и ако се стигне до аварийна ситуация, град Монтана е застрашен от доста опасна приливна вълна. Премиерът обърна внимание на това и са предприети действия. Надявам се да направим всичко възможно да не се допускат инциденти като този в Бисер. Трябва да имаме разбиране, че добрата координация между институциите ще даде сигурност.

Строежите на 100 метра от морския бряг, които са с неизрядни документи, ще бъдат спирани. Пример за такъв е „подпорната стена” на Алепу, която се оказа проект на хотел. Той не само ще бъде прекратен, но ще трябва теренът да бъде и рекултивиран. Това е едно от нещата, които съм поставил като задача.

Както споделих през изминалата седмица, имам идея пластмасовите бутилки да бъдат връщани във вендинг машина срещу пари и ще се опитаме в рамките на тази година да започнем поне пилотни проекти. Водим разговори с различни организации и хора. През тази седмица ще трябва да представим план. Такъв тип машини ще бъде предложено да се разположат в големи хранителни вериги или на удобни места. Цената на върната стара бутилка ще се определи на по-късен етап. Ако бъде решено, че добавената стойност ще бъде 20 ст., тя може да струва и 20 ст. „Сега като производствена такса е около 0,3 ст. Това на практика задръства депата за отпадъци.

Държавата би могла да стимулира покупката на електро автомобили. Заделените средства са в рамките на 30 млн. евро, като индивидуално всеки ще бъде стимулиран, в зависимост от марката, с около 6 140 евро. Това означава около 20% от цената на автомобила.

Приветствам действията на колегите от РИОСВ – Пловдив през последния месец на миналата година за издаването на наказателни постановления за нарушения на екологичното законодателство. С тях на нарушителите са наложени санкции и глоби заради липсата на организация по изпълнение на мерките в Плана за действие към Програмата за подобряване качеството на атмосферния въздух.

Цялото участие вижте тук: https://bit.ly/31FCv9r