Добромира Костова пред Под Тепето:

Едва 10% от замърсяващите въздуха на Пловдив уреди на твърдо гориво ще бъдат подменени. Подадени за около 1800 заявления за подмяна на отоплителните уреди, а се закупуват се над 6 хиляди нови устройства

Общината гледа на мерките за подобряване на качеството на въздуха като възможност да се усвояват средства. Много средства. Без реален ефект, заявява общинският съветник

Като член на Обществения съвет по контрол на процедурите и харчовете на парите от 40-милионния заем и като зелен общински съветник, как ви се струва предложението за СМР на стойност 2,5 милиона лева в базата на „Чистота” и „Градини и паркове”? Колко целесъобразна е тази идея при положение, че мотивът за това СМР е екология и чист въздух?

Изключително възмутена бях, като чух какво се предвижда. Това е една огромна сума за мен. Тези 2 милиона и половина отново са опаковани с думата „асфалтиране”. Имам чувство, че думата асфалт е любимата на ГЕРБ и местната власт. Думата асфалт не е моята представа за това как ще борим проблема със зелената система и качеството на въздуха в града. Защото тези 10 милиона лева уж са заделени за екология, с решение на Общински съвет…

Да, но според зам.-кмета Анести Тимчев именно оправянето на базата на двете общински предприятия е един от стълбовете в борбата с мръсния въздух…

Категорично не виждам никаква пряка връзка. Дори косвената връзка ми е изключително слаба. Как може асфалтирането на двора на двете ОП-та да влияе на въздуха в града? За мен това е поредният случай на усвояване на средства, каквито случаи непрекъснато наблюдаваме в града. Аз искам най-накрая да започне да се случва нещо положително с качеството на въздуха. 14 милиона лева по Програмата за подобряване качеството на въздуха буквално ще бъдат хвърлени по дяволите, без да видим реални резултати. Тези 14 милиона продължават да се харчат по безобразен за мен начин, а сега ще похарчим още десет милиона допълнително с щампата „екология” неефективно. Въздухът продължава да е супер мръсен. Както знаем вече, общината е осъдена, а с подобни решения като това с асфалтирането на дворовете на ОП-тата въздухът няма как да се промени. Продължаваме едно и също да виждаме- усвояване на средства без реален резултат.

Всъщност тези 14 милиона как се харчат? По този проект има огромно перо за информационна кампания например. Какъв е резултатът от тази кампания?

Горе-долу целият ми професионален път е в областта на маркетинг ,рекламата, визуални комуникации, това съм и завършила, това работя. Ставаше въпрос за една чисто рекламно-информационна кампания, която трябваше да се извърши от страна на общината, за да се популяризира тази мярка. Трябваше да се намерят 18-те хиляди човека, които ползват печки на твърдо гориво, които замърсяват въздуха. Трябваше да ги намерим тези 18 хиляди домакинства и по някакъв начин да ги убедим да сменят печките безплатно с по-екологични уреди. Като човек от бранша казвам, че това е една лесна кампания, защото става въпрос за точна таргет група. Много рядко на един маркетинг специалист му се случва да знае точно коя му е таргет групата. А в случая ги знаем къде са и горе- долу кои са домакинствата. А резултатът е, че бяха изхарчени 500 хиляди лева, брутална сума, за да се сложат няколко билборда, да се напишат няколко публикации по сайтове. Аз лично друго не си спомням да е направено в рамките на тази информационна кампания, въпреки че в поръчката има куп други ангажименти- проучване на нагласи, разяснително-обучителна кампания и прочие. Тях не знам кой и как може да проследи. С тази огромна сума, на принципа на директния маркетинг, трябваше да се отиде до всеки един човек буквално и да му бъде обяснено защо трябва да си смени печката с климатик или радиатор. А не да го направиш с три билборда. В частния сектор изпълнителят на една такава рекламна кампания с такава сума и такъв ефект, щеше да бъде уволнен. В случая обаче отговорност носи и самият възложител, тъй като е институция, която харчи европейски средства. Община Пловдив е възложител на тази кампания чрез обществена поръчка, на която се явиха трима кандидати. Едната оферта е очевидно про-форма, тъй като е много кратка, другата не може да се види, тъй като не може да се изтегли от сайта на ЕОП, а третата е на спечелилия участник. Не е лошо Община Пловдив да аргументира по безспорен начин своя избор на изпълнител. В противен случай ще остане неприятното съмнение, че имаме случай на нагласена поръчка и последвала липса на санкции при незадоволителни резултати.

В крайна сметка какъв е крайният резултат от тази информационна кампания?

В резултат на тези 500 хиляди лева са подадени около 700 заявления. До преди старта на информационната кампания заявленията бяха над 900, а след старта на кампанията имаме 700 отгоре. До този момент да са го докарали най-много до 1800 заявления, от 18 хиляди в таргет групата. За всички тези изхарчени пари и този труд в кавички, който е хвърлен, става въпрос на под 10 процента успеваемост. Това е един изключително незадоволителен резултат. Следва да бъдат похарчени десет милиона за закупуването на въпросните климатици, пелетни инсталации и радиатори. Или десет милиона за обслужване на въпросните 1700-1800 заявления. От обществената поръчка разбираме, че ще бъдат закупени 3608 климатика, 1189 камини и котли с пелети, над 1000 устройства за отопления на природен газ и радиатори. За 1700 заявители! Звучи абсурдно. Така е направена поръчката, че тези десет милиона да бъдат изхарчени за уреди за отопление. И точно това ме ядосва- непрекъснато харчене на пари без резултат. Говорим за въздуха и здравето на хората. Общината гледа на мерките за подобряване на качеството на въздуха като възможност да се усвояват средства. Много средства. Без реален ефект.

В този ред на мисли реализирането на пробив под Водната палата на всяка цена как се вписва в битката за по-чист въздух…

Твърдо против съм. Това е позиция, която винаги сме изразявали и аз, и колегите. Това е проект, който противоречи на всякаква логика. Не се бори проблем с трафик, когато създаваш условия за повече трафик. Подобряването на пътната инфраструктура довежда до повече автомобили и задръствания в дългосрочен план. Съвременният урбанизъм смята, че пътни инфраструктурни проекти в центровете на градовете не водят до подобряване на трафика. А водят до влошаване качеството на въздуха. Ние говорим, че ще се харчат пари за зони за ниски емисии, нещо, което много подкрепям, и в същото време вкарваме трафика в центъра. Така се обезсмислят зоните за ниски емисии. Пак ще се изхарчат едни пари уж да изкараме автомобилите от центъра, да ги ограничим, същевременно чрез пробива при Водната палата ще стимулираме струпване на трафик. Въздухът не е нещо, което може да се затвори между две улици. Но да не забравяме, че любимият метод на ГЕРБ и местната власт за усвояване на пари е чрез пътна инфраструктура. Там методиката на кражби е изработена- вижте Хемус. Вижте ремонта на бул. „Руски“, където вече 1 година Общината възпрепятства нашите опити да получим достъп до документи, които трябва да ни дадат повече информация защо са изхарчени над 700 хил. лева за светофари и са направени още доста странни разходи от подобен тип. И така се случват нещата буквално до кварталната улица. Защо непрекъснато се говори за подобряване на условията за автомобилите, а не за подобряване на условията за хората извън автомобилите- пешеходците, велосипедистите, пътниците в градския транспорт, не разбирам. Решенията, които се взимат от две години насам, не водят до подобряване на градската среда, качеството на въздуха. А това е личната ми кауза и затова се кандидатирах за общински съветник- да се опитам да направя нещо да се подобри въздуха в Пловдив. Нищо няма да се случи. Ето, кметът сега и от РИОСВ ще го глобяват за неизпълнение на мерките. Да не говорим за удобно поставените две станции за измерване чистотата на въздуха на неправилни места. Това нещо също не се решава. Задавали сме въпроси към администрацията защо не поставите нови станции, което е ангажимент на МОСВ, но инициативата може да дойде от общината. Отговорът е, че струва един милион. Ами от двата милиона и половина, които ще изхарчат за паркинга на двете ОП-та, нека един милион от тях да бъдат дадени за измервателна станция, за да се мери правилно чистотата на въздуха и да се види реално каква е картинката. Дали кметът ще се събуди и след санкцията на РИОСВ? Не. Както виждате екологията се занимават с асфалтиране. И с купуване на стари бусове. Въздухът ще се оправи, когато сменят всички уреди на твърдо гориво, но тази програма е абсолютен провал, само харчене на пари и кражби. Другото е да бъде оправен градския транспорт. Няма да стане с
нови пробиви и асфалтиране на паркинги.

Не се говори и за развитие на вело инфраструктурата, вграждане на система за споделено пътуване с велосипеди…

Никакво развитие няма в тази посока. Няма да развиват дори веломрежата. В момента се разправяме на тема велогаражи. Дори когато хората искат да си поставят велогараж със собствени средства, в който да си заключват колелетата, такъв казус имаше в Тракия, те няма по каква наредба да си узаконят тази клетка. Трябва например кметът да им я таксува по 70 лева на месец, защото се води тип сергия. Абсурден казус. Надявам се да внесем промени в наредбата за преместваемите обекти в тази посока и общински съвет да ги приеме. Да не забравяме още, че 2,5 милиона са 25 километра велоалеи или 10 хиляди квадратни метра тротоари. Не се мисли за алтернативните методи за придвижване. Мисли се само за асфалт, за автомобилния трафик и не се работи активно срещу презастрояването на града, а напротив.

Статия вижте тук: https://bit.ly/3feDvoe