ПП „Зелено движение“ работи за максимално бързо изграждане на истинска магистрала Струма
Андрей Ковачев, кандидат за народен представител от Зелено движение в Благоевград и в 23-и район, София, коментира пропагандната опорна точка, че „зелените“ спирали строителството на магистрала Струма.
„Зелено движение работим за максимално бързо до 2030 г. изграждане на истинска магистрала в района на Кресненски пролом и град Кресна – пълна магистрала, която безопасно и без „тапи“ да поеме растящия всяка година трафик към Гърция, а сегашния път да бъде локален за хората в Кресна и всички посетители.
Истинска магистрала значи път, широк поне 27 метра, с 3 ленти (2 ленти за движение по 3,5 и 3,75 м) и без стръмни наклони и завои и скорост от 120 км/ч.
Одобреният от Герб вариант през 2017 г. е всичко друго, но не и магистрала. Това е не-магистрала и път-убиец. Едното платно (през пролома) е тясно, с остри завои, без видимост и банкети и е второкласен път – от него излизат над 12 локални и черни пътища. Другото е „първокласен“ път с недопустими наклони от 6%.
През 2017 този вариант е одобрен въз основа на нереалистично ниска прогноза за бъдещия трафик – 13 000 МПС дневно през 2040 г. Още сега, през 2023 г. трафикът е рязко нараснал до 14 600 МПС на ден, а до 15 години ще надмине 30 000 (при същата скорост на растеж и ако се вземе предвид влизането в Шенген). Такъв трафик изисква изграждане на пълна магистрала с ширина 27 м – всичко останало ще създава тапи и задръствания и е опасно за пътуващите – път-убиец.
Недадекватен е и вариантът, одобрен през февруари 2024 от Европейската комисия – незабавно започване строежа на едното платно извън пролома и после проектиране на второ – защото първото платно е проектирано само като първокласен път (20 метра), не с 3, а с 2 тесни платна (по 2.5 м, вместо 3.75 м както е при магистралите) при това с екстремни наклони (6 %) и завои и скорост до 80 км/ч.
Зелено движение вижда един единствен изход – бързо до 6-7 месеца допроектиране на пълна магистрала с допустими наклони и широчина (минимум 25 метра и три ленти във всяка посока) и успоредно провеждане на Оценка за въздействие върху околната среда и Оценка на пътната безопасност, които да сравнят двете алтернативи – пълна магистрала от изток и преминаване през тунел. И в двата варианта сегашният път през Кресненски пролом остава локален.
Всички опити на досегашните правителства (ГЕРБ, ПП-ДБ, служебни) да спасят ОВОС и варианта на Герб от 2017 и да започнат строежа веднага по едното платно обричат всички нас на „път-убиец“ и „тапа“ за неопределено време напред. Без истинска магистрала.
Всички забавяния в изграждането на тази отсечка, загиващите хора по пътя, тапите за пътуващите към Гърция и обратно, са причинени от АПИ, МРРБ, МОСВ – които отказват да проектират и изградят истинска магистрала отговаряща на европейските изисквания и изискванията за безопасност.