Зелено движение търсим подкрепа за нашето предложение за велогаражи в Пловдив

По предложение на Зелено движение, от групата на Демократична България внесохме предложение в Общински съвет – Пловдив, с което вкарваме понятията “велогараж” и “велопаркинг” в Наредбата за преместваемите обекти и по този начин правим законно тяхното поставяне.

Мотивацията ни

Целта на предложението е запълване на празнина в нормативната уредба, свързана с т. нар. „микромобилност“ (вътреградскитранспорт с велосипеди, тротинетки и малки електрически ППС).

В пловдивските наредби липсва правна възможност за поставяне на преместваеми обекти и елементи на градското обзавеждане, свързани с велопаркиране.

В общия случай площите около жилищните сгради са собственост на Общината, но досега общинските наредби не упоменават изрично поставянето на велогаражи, поради което то бо струвало на собствениците им в пъти повече задължения към Общината за единица площ, отколкото например наемането на паркомясто за автомобил. Към момента таксата за съоръжение от такъв вид е 70 лв на месец за 10 квадратни метра. За сравнение, таксата за паркомясто от 15 квадратни метра за автомобил е 20 лева на месец, още повече, че повечето автомобили домуват безплатно по улиците. А на площта, която заема един паркиран автомобил, могат да се съберат няколко велосипеда.

Промените в наредбата имат за цел да се отвори възможност за хората по тяхна инициатива да поставят такива гаражи в близост до местоживеенето им, където ще могат да съхраняват не само велосипеди, но и детски и инвалидни колички.

Докато тече 30 дневния срок за обществени консултации по нашето предложение, всяка помощ от гражданите на Пловдив е добре дошла. Имаме нужда от положителни становища по нашето предложение.

Какво бихте допринесли с изразяването на одобрение?

Ще придадете допълнителна тежест на предложението пред Общинския съвет и така ще увеличите вероятността то да бъде прието.

Как да изразите одобрението си?

Изпратете имейл до Общинския съвет на адрес obs@plovdiv.bg  с копие до info@plovdiv.bg в срок до 30-и юни, с което изразявате подкрепа за предложените промени в наредбата. Можете да използвате следните текстове за писмото си:

Относно

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба

Съобщение

Уважаеми общински съветници, одобрявам проект на „Наредба за изменение и допълнение на Наредба за реда за поставяне на преместваеми обекти за увеселителна, търговска или друга обслужваща дейност и елементите на градското обзавеждане на територията на Община Пловдив“ и Ви призовавам да гласувате за приемане на тази нова Наредба.


Още по темата

“Създайте условия, за да могат хората да се придвижват с велосипеди” – апелира министърът на иновациите при посещението си в Пловдив преди повече от половин година.

Придвижването с колело в град с размерите и релефа на Пловдив би следвало да е най-бързият, лесен и икономичен начин. Разстоянията са кратки, няма много изкачвания и слизания, а придвижването на две гуми е и най-гъвкавият метод на транспорт.

“Град като Пловдив трябва да е един от пионерите в Европа, да движи тези трансформации и трябваше да е започнал модернизацията още преди 10 години”, констатира датският урбанист Колвил-Андерсен в интервю за “Капитал”. Но според него причината това да не се случва, е липсата на политическа воля.

Според Колвил-Андерсен добрите идеи във велоинфраструктурата страдат от един съществен недостатък: те не са част от общ план за транспорта в града. Но само ако ежедневието на дадения човек е по-лесно и удобно без кола, тогава градът ще успее да разреши автомобилния си проблем.

Как обаче да бъде лесно и удобно, ако за да съхранят колелата си, на велосипедистите им се налага да ги пренасят по стълбища, да ги натикват в асансьори, или да ги съхраняват в тесните коридори на жилищата, а понякога даже и на балконите си.

Колелото, освен средство за икономично и екологично придвижване, е и спортно пособие. Във време, в което всички осъзнаваме необходимостта децата ни да спортуват, особено след масовото обездвижването сред подрастващите по време на Ковид пандемията, е належащо обезпечаването на повече възможност за спорт, а велогаражите ще направят практикуването на колоезденето за спорт и удоволствие много по-лесно и удобно.

Печеливши от мерките за улесняване ползването на велосипеди в града са не само самите велосипедисти, но и всички граждани на Пловдив. Транспортът на две колела като алтернатива на автомобилния транспорт атакува два от най-големите проблеми на града:

  • замърсяването: Пловдив е един от най-замърсените градове в Европа и вече загуби дело срещу своите граждани миналата година, вследствие от което беше задължен да предприеме бързи мерки до средата на август 2022 г.
  • брой пътно-транспортни произшествия: по-малко автомобили предполагат по-малко на брой пътни инциденти, особено с тежки последствия; за 2020та година 350- хилядният град изпреварва столицата в черната статистика с 24 загинали и 458 ранени при ПТП-та.