Железопътният транспорт може да е най-чистият, най-удобният и най-бързият начин за придвижване в България. Въпреки това, за последните две десетилетия пътниците са намелели над двойно, дори без пандемията. Средната скорост също намалява. ЖП превоза се свързва с нещо мръсно, бавно и с неудобни разписания.

Едно от малкото наистина смислени неща, които България може да постигне с европейските средства от „Зелената сделка“, е да инвестира в модерен релсов транспорт. От нас зависи дали ще платим двойно за рушащи се проекти с ниско качество, или ще направим нещо смислено за себе си, което ще остане и за следващите генерации.

София-Пловдив може да отнема времето на едно айляшко кафе в бистро-вагона. До Варна и Бургас с влак може да се стига по-бързо, по-удобно и по-сигурно с влак, отколкото с кола. Големите ни градове могат да имат регионални релсови системи, за да могат хората от Перник, Асеновград и Горна Оряховица да ходят на работа с влак, който спира на повечето градски гари в съответния областен център и е редовен.

Това не са химери. Технологията я има, базата за надграждане я имаме, парите за инвестиции също ги има. От нас зависи. Време е да спечели България!